Memorize the fretboard: verschil tussen versies

Uit WikiStrompf
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
 
(38 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
When playing guitar or bass guitar, there is no escape: Eventually you should know the whole fretboard by hart.
Als je gitaar of basgitaar speelt, is er geen ontkomen aan: Vroeg of laat (liever vroeg!) moet je de hele hals uit je hoofd kennen.


== Why? ==
== Why? ==
Regel 25: Regel 25:


Now the other way around, although probably not as useful
Now the other way around, although probably not as useful
== How? ==


=== Context is everything ===
=== Context is everything ===
Regel 39: Regel 37:


Dat helpt. Bv. bij het spelen van toonladders. Dit geldt voor alle paragrafen hieronder.
Dat helpt. Bv. bij het spelen van toonladders. Dit geldt voor alle paragrafen hieronder.
=== Play along ===
I tend to rehearse notes from the practice songs mentioned elsewhere, but it's actually more fun to play along with the actual song!


=== String-by-string ===
=== String-by-string ===
Regel 80: Regel 74:
Dit kun je gebruiken bij het leren van de hals: Speel een toon, en dan een octaaf lager en hoger.
Dit kun je gebruiken bij het leren van de hals: Speel een toon, en dan een octaaf lager en hoger.


=== Pentatonic scales ===
=== Inlay-stamtoon-patronen ===


* Choose a pentatonic scale (E.g., Am)
Ik probeer niet te veel ezelsbruggetjes te gebruiken om de hals te onthouden (om te voorkomen dat ik er steeds bij moet denken), maar ik merk dat er toch een paar patronen zijn, die ik handig vind:
* Play & memorize. E.g, along with backing tracks or songs in the same key
 
* Try tricks like moving to the same note on other locations (see section above)
* A-snaar: Eerste drie fretten met inlays zijn stamtonen: C-D-E-x
* Move to the next scale.
* D-snaar: Dit is de enige snaar waarbij alle fretten met inlays, stamtonen zijn: F-G-A-B
* G-snaar: De laatste drie inlays zijn hele stamtonen: x-C-D-E
* B-snaar: De eerste twee inlays zijn stamtonen: D-E-x-x. Daarnaast zijn F en G juist geen frets met inlays. Daarnaast zijn de twee laagste noten op deze snaar, allebei stamtonen (net als de E-snaren - De helft van alle snaren beginnen dus met twee stamtonen).
 
Waarom ik denk dat deze patronen handig zijn: Bij het memoriseren van de hals, vind ik het moeilijk om onderscheid tussen de snaren te maken. Misschien helpt dit.
 
=== Kai Perkins ===
 
[https://www.youtube.com/watch?v=MpX3ttosdjI]:
 
Onthoud de frets voor CDE op de snaren waar deze reeks niet 'gebroken' is:
 
* A-snaar
* G-snaar
* B-snaar.
 
Onthoud de frets voor FGAB
 
* Lage E-snaar
* G-snaar
* Hoge E-snaar.
 
=== Money frets ===
 
Beperk je in eerste instantie tot de 'money frets': De eerste vier. Voor basgitaar:
 
<pre>
 
G|-G#-|-A--|-A#-|-B--|
D|-D#-|-E--|-F--|-F#-|
A|-A#-|-B--|-C--|-C#-|
E|-F--|-F#-|-G--|-G#-|
 
</pre>
 
Merk op dat behalve C, C#, D & D#, je alle noten op twee plekken kunt spelen.
 
== Exercises ==


=== Major scales - With different starting finger ===
=== Play root notes along with songs - One string at a time ===


Example: C-major:
# Choose a song - E.g., [[Bruce Springsteen - The River]]
# Play along with the song. In stead of playing chords, only play the root notes, on the low E-string
# Proficient with this song on this string? Choose another song. Repeat, until you know the low E-string
# Move on to the next string.


* Start with the index-finger on C and play the scale wile naming the notes
Maybe do a string per day, and have a basic knowledge in 5 days (the lowest and highest strings are both E, so you only need to memorize 5 strings).
* Start with the middle-finger on C and play the scale. You're now playing in a different ''box''
* Start with the pinky on C, etc.


=== String-by-string + octave (not recommended) ===
=== Play root notes along with songs - At all strings ===


* Kies een snaar
As above, but now play each subsequent note on another string. This is probably a good exercise after the one before, to make sure that you're flexible.
** Kies een nummer
*** Speel dat nummer. Speel daarbij ook de ''octaaf'' van die snaar. Dus 'twee snaren verder, twee frets hoger'
*** Speel ook een 'octaaf lager'
** Kies een volgende nummer. Net zolang tot ik die snaar uit m'n hoofd ken
* Ga naar de volgende snaar en herhaal
* Weer terug naar de eerste snaar en alle tussenliggende snaren. Ga daarna naar de volgende snaar


=== Note-by-note (not recommended) ===
=== Play pentatonic scales along backing tracks ===


Learn to play a couple of notes on all strings, then move to other notes.  
* Choose a pentatonic scale (E.g., Am)
* Play using the first shape, along a backing track, and say the notes aloud
* After a while, try playing outside this shape
* Move to another scale.


E.g.:
=== Play major scales with different starting fingers ===


* Start with [[Chris Isaak - Wicked Game]]
Example: C-major:
** Play in on the low E-string
** Play it on the next string
** Play it on the first string, then second string, than third string
** Play it on the first, second, third & fourth string
** Etc. until you can play it on all six string
* Start with another song, that uses different notes
* Go back to the first song and check that it still goes ok
* Choose a third song, and make sure you can play the first, second & third song
* Etc.


After some extensive practice, this seems less effective than ''string-by-string'': Maybe it provides too little context for memorizing: String-by-string has a clear context: That very string. That seems to be missing here.
* Start with the index-finger on C on the lowest straing, and play the scale wile naming the notes
* Start with the middle-finger on C and play the scale. You're now playing in a different ''box''
* Start with the pinky on C
* Done? Choose another scale.


== Practice songs ==
== Practice songs ==
Regel 138: Regel 161:
* [[Adele - Someone like you]] - A, E, F#, D
* [[Adele - Someone like you]] - A, E, F#, D
* [[Katie Melua - Just like Heaven]] - A, E, Bm, D
* [[Katie Melua - Just like Heaven]] - A, E, Bm, D
* [[Sinnerman]] - C#m, B - Niet zo handig om mee te beginnen
* [[Skunk Anansie - Weak]]


=== Multiple patterns ===
=== Multiple patterns ===
Regel 148: Regel 171:
* [[Aerosmith - Dream on]] - Saai
* [[Aerosmith - Dream on]] - Saai


=== Veel afwisseling ===
=== Veel afwisseling of veel kruizen/mollen ===


* [[Bruce Springsteen - The River]]
* [[Bruce Springsteen - The River]]
* [[Herman van Veen - Anne]] - Mollen!
* [[Kinks, The - Lola]]
* [[Kinks, The - Lola]]
* [[Live - Graze]] - Veel kruisen!
* [[Ramses Shaffy - Laat me]]


=== Snel & veel ===
=== Snel & veel ===


* [[Acda & De Munnik - Het regent zonnestralen]]
* [[Alt-J - Taro]]
* [[Men at Work - Down Under]] Bm, A, Bm, G, A - D, A, Bm, G, A
* [[Men at Work - Down Under]] Bm, A, Bm, G, A - D, A, Bm, G, A
* [[Acda & De Munnik - Het regent zonnestralen]]
* [[Lovin' Spoonful - Summer in the City]] - Am, D, E, G, Bm, F - Snelle wisselingen
* [[Lovin' Spoonful - Summer in the City]] - Am, D, E, G, Bm, F - Snelle wisselingen
== Progressie (nov. & dec. 2019 ==
Deze nummers kan ik op alle snaren meespelen:
* [[Bette Midler - The rose]] - Hoera! - 15 dec. 2019
* [[UB40 - Food for Thought]] (A, E, G, D) - Hoera! - 15 dec. 2019 - Ook op bas (17 dec. 2019)
* [[Chris Isaak - Wicked Game]] (Bm, A, E) - 15 dec. 2019
* [[Bruce Springsteen - I'm on Fire]] - 16 dec. 2019. Basgitaar: 24 dec. 2019
* [[Katie Melua - Just like Heaven]] - A, E, Bm, D - 16 dec. 2019, bijna binnen één keer afspelen van het nummer
* [[Angus & Julia Stone - Heart Beats Slow]] (Fm, D#, C#) - 16 dec. 2019
* [[Adele - Someone like you]] (A, E, F#, D, 16 dec. 2019) - Handig nummer, want beetje sneller
* [[Eric Clapton - Wonderful Tonight]] - 27 dec. 2019
* [[Live - Graze]] - Handig om de losse licks te oefenen zonder het nummer mee te spelen op alle snaren (ik kan het nummer-als-geheel nog niet op alle snaren spelen)
** F-D#
** G#-E-C# ← Heel niet-intuïtief!
** G#-F#-F
** G#-F#-C#
== Progressie - 2020 ==
* [[UB40 - Food for Thought]] (A, E, G, D) - 1 jan.
* [[Chris Isaak - Wicked Game]] (Bm, A, E) - 1 jan.
* [[Katie Melua - Just like Heaven]] (A, E, Bm, D) - 1 jan.
* [[Bruce Springsteen - I'm on Fire]] - 16 dec. 2019. Basgitaar: 24 dec. 2019


== Zie ook ==
== Zie ook ==


* [[Pentatonische toonladders]]
* [[Pentatonische toonladders]]
== Bronnen ==
* https://www.youtube.com/watch?v=MpX3ttosdjI Kai Perkins - You Will Memorize The Fretboard in Minutes With This Simple Method

Huidige versie van 11 apr 2022 om 15:26

Als je gitaar of basgitaar speelt, is er geen ontkomen aan: Vroeg of laat (liever vroeg!) moet je de hele hals uit je hoofd kennen.

Why?

  • To be able to play along with other (bass) players: Life for me as a guitarist would be much easier, if I know at once what note the bass player is playing by looking as his/her fretboard hand. E.g., when he/she is playing a riff, that I know at once which chords I can play over it
  • To be able to easily transpose chords up and down the neck (e.g., shifted E-form)
  • To be able to communicate with other musicians: I need to be able to use names of notes, not positions on a guitar neck

Concepts

Reading vs. playing

There might be two modes of interacting with the neck:

  • Reading: From any spot on the neck, I know which note it is. This comes handy when playing together with others. E.g, that I can see from the bass player what notes he is playing or what chords I can play along with that
  • Playing: I want to play a note, and I know where to find it on the neck (preferably in all 12 different places).

So far, I've been focusing on playing, not on reading. I'm not sure if I can do both when I only practice playing - More shall be revealed.

Up the neck: 5(4) semitone shift

All strings except the B-string, are shifted 5 semitones up. This means that the pattern of tones repeat on each string, although with a 5 fret shit (and a 4 fret shift for the B-string)

Down the neck: 7(8) semitones shift

Now the other way around, although probably not as useful

Context is everything

It's probably not so effective to learn the neck string-by-string, because there is little context

Probably a much better way: Start with a block or an 'island' somewhere on the neck, and learn the notes there. Than extend that area. This way, there is a context for learning new stuff, plus that in practice, I'm probably using strings and notes much more that way (namely block-wise, rather than e.g., string-wise).

There is however, one situation where it is useful to know the actual strings: For the E- and A-string, to know how to transpose chords.

Name the notes aloud

Dat helpt. Bv. bij het spelen van toonladders. Dit geldt voor alle paragrafen hieronder.

String-by-string

Learn a complete string, then move to the next string:

  • Choose a string
  • Play various songs on only this string, until the whole layout of this string is familiar
  • Only then move to the next string.

This might not be the most efficient way (I suspect block-by-block is more effective), but effectively, this is how I learned it (May 2019).

Block-by-block - Like around pentatonic scales

The trouble with playing songs string-by-string may be, that you usually don't use the guitar like that. I am much more likely to play in a certain block of notes. E.g, around Am-pentatonic.

Use reference contexts

  • Choose a 'box' or 'reference context': A place somewhere on the neck where you're playing
  • Learn the notes around that spot

Vijf halve tonen afstand per volgende snaar

  • Bedenk dat de snaren (muv. de B-snaar) steeds vijf halve tonen hoger zijn. Dus het patroon van de ene snaar, vind je terug op de volgende snaar, maar vijf frets terug. Die informatie kun je gebruiken om tonen op de andere snaren terug te vinden
  • Bij de B-snaar is dit interval echter 4 frets. Daardoor is de hoge E-snaar ook een halve toon lager dan je zou verwachten.

Zeven halve tonen afstand per vorige snaar

Dit geintje kun je ook de andere kant op toepassen. Dan is de afstand 7 halve tonen - Is dat handig?

Volgende octaaf: 2x2

  • Als je een bepaalde noot speelt, vind je dezelfde noot (maar een octaaf hoger) als je twee snaren verderop, twee frets hoger gaat
  • Als de 'hoge snaar' de B-snaar betreft, is het echter drie frets verderop
  • Als de 'hoge snaar' de hoge E-snaar betreft, is het opnieuw drie frets verderop.

Dit kun je gebruiken bij het leren van de hals: Speel een toon, en dan een octaaf lager en hoger.

Inlay-stamtoon-patronen

Ik probeer niet te veel ezelsbruggetjes te gebruiken om de hals te onthouden (om te voorkomen dat ik er steeds bij moet denken), maar ik merk dat er toch een paar patronen zijn, die ik handig vind:

  • A-snaar: Eerste drie fretten met inlays zijn stamtonen: C-D-E-x
  • D-snaar: Dit is de enige snaar waarbij alle fretten met inlays, stamtonen zijn: F-G-A-B
  • G-snaar: De laatste drie inlays zijn hele stamtonen: x-C-D-E
  • B-snaar: De eerste twee inlays zijn stamtonen: D-E-x-x. Daarnaast zijn F en G juist geen frets met inlays. Daarnaast zijn de twee laagste noten op deze snaar, allebei stamtonen (net als de E-snaren - De helft van alle snaren beginnen dus met twee stamtonen).

Waarom ik denk dat deze patronen handig zijn: Bij het memoriseren van de hals, vind ik het moeilijk om onderscheid tussen de snaren te maken. Misschien helpt dit.

Kai Perkins

[1]:

Onthoud de frets voor CDE op de snaren waar deze reeks niet 'gebroken' is:

  • A-snaar
  • G-snaar
  • B-snaar.

Onthoud de frets voor FGAB

  • Lage E-snaar
  • G-snaar
  • Hoge E-snaar.

Money frets

Beperk je in eerste instantie tot de 'money frets': De eerste vier. Voor basgitaar:


G|-G#-|-A--|-A#-|-B--|
D|-D#-|-E--|-F--|-F#-|
A|-A#-|-B--|-C--|-C#-|
E|-F--|-F#-|-G--|-G#-|

Merk op dat behalve C, C#, D & D#, je alle noten op twee plekken kunt spelen.

Exercises

Play root notes along with songs - One string at a time

  1. Choose a song - E.g., Bruce Springsteen - The River
  2. Play along with the song. In stead of playing chords, only play the root notes, on the low E-string
  3. Proficient with this song on this string? Choose another song. Repeat, until you know the low E-string
  4. Move on to the next string.

Maybe do a string per day, and have a basic knowledge in 5 days (the lowest and highest strings are both E, so you only need to memorize 5 strings).

Play root notes along with songs - At all strings

As above, but now play each subsequent note on another string. This is probably a good exercise after the one before, to make sure that you're flexible.

Play pentatonic scales along backing tracks

  • Choose a pentatonic scale (E.g., Am)
  • Play using the first shape, along a backing track, and say the notes aloud
  • After a while, try playing outside this shape
  • Move to another scale.

Play major scales with different starting fingers

Example: C-major:

  • Start with the index-finger on C on the lowest straing, and play the scale wile naming the notes
  • Start with the middle-finger on C and play the scale. You're now playing in a different box
  • Start with the pinky on C
  • Done? Choose another scale.

Practice songs

Some songs that I find useful for practice

Basic - Songs with one chord pattern

Multiple patterns

Veel afwisseling of veel kruizen/mollen

Snel & veel

Progressie (nov. & dec. 2019

Deze nummers kan ik op alle snaren meespelen:

Progressie - 2020

Zie ook

Bronnen