Basgitaar & intervallen

Uit WikiStrompf
Versie door WikiSysop (overleg | bijdragen) op 2 mei 2022 om 22:07 (→‎Box shape)
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Wat zijn handige intervallen om te spelen op basgitaar?

Octaaf

  • Je kunt altijd het octaaf spelen van een gegeven noot: Twee fretten hoger en twee snaren hoger
  • Het is niet het gemakkelijkste interval, en het voegt weinig toe, want meest harmonische interval. Het levert weinig spannends op:
G |----|----|----|----|----|
D |----|----|----|-Y--|----|
A |----|----|----|----|----|
E |----|-X--|----|----|----|

Reine kwint

  • Een gewoon majeurakkoord bestaat uit een basisnoot, een grote terts (major third) en een reine kwint (perfect fifth)
  • Na het octaaf, is de reine kwint het meest harmonische interval. Dat maakt het veilig om te spelen, maar ook saai, want het roept weinig spanning op
  • Het is gemakkelijk te spelen: Eén snaar hoger en twee fretten hoger. Zie hieronder van X naar Y:
G |----|----|----|----|----|
D |----|----|----|----|----|
A |----|----|----|-Y--|----|
E |----|-X--|----|----|----|

Powerchords

Als je basisnoot, kwint & octaaf samenvoegt, krijg je powerchords:

G |----|----|----|----|----|
D |----|----|----|-Z--|----|
A |----|----|----|-Y--|----|
E |----|-X--|----|----|----|

Bronnen:

Inverse reine kwint

Als je van X een kwint naar beneden gaat, beland je op Y. En laat dat nou net de afstand zijn tussen de naastgelegen snaren op een basgitaar (en 4 van de 5 intervallen tussen snaren op een gitaar). Oftewel: Gewoon de betreffende noot spelen + dezelfde fret één snaar lager:

G |----|----|----|----|----|
D |----|----|----|----|----|
A |----|-X--|----|----|----|
E |----|-Y--|----|----|----|
  |  1 |  2 | *3 |  4 | *5 |

Voorbeelden waar dit wordt toegepast:

Daarnaast is dit ook gemakkelijk toe te passen op een 5-snarige bas met een extra lage A-snaar.

Terts - Reduced chords

De terts is een stuk interessanter dan de kwint, want het roept meer emotie op:

  • Grote terts: 4 semitonen
  • Kleine terts: 3 semitonen.

Voorbeeld: Het C-akkoord bestaat uit C, E & G en het C-mineur-akkoord uit C, D#, G

  • C → E: Grote terts, 4 fretten
  • C → D#: Kleine terts, 3 fretten.

Een andere manier om hier naar te kijken: Als een reduced chord: Je verwijdert namelijk de kwint. Dat is om twee redenen:

  • Gewone akkoorden klinken niet erg goed op bas, omdat het rommelig, muddy wordt
  • Verwijder dan de kwint, want die voegt weinig toe, want harmonisch.
Grondtoon + grote terts. Bron

Decime - Reduced chords

Een andere manier om iets van een akkoord op bas te spelen: Maak de terst octaafoverstijgend. Dus in plaats van een terts, een decime. Ook goed voor de lenigheid van je vingers!

Grondtoon + grote decime. Bron

Harris box shape

De Harris box shape is genoemd naar Steve Harris, bassist van Iron Maiden. De naam komt van deze BassBuzz-video

Harris box shape

Box shape

G |----|----|----|-Y--|----|
D |----|----|----|-Y--|----|
A |----|-X--|----|----|----|
E |----|-Y--|----|----|----|

Je kunt 'm dus alleen spelen op de A-snaar, omdat je twee hogere en één lagere snaar nodig hebt, tenzij je een vijf- of zessnarige bas gebruikt.

Intervallen:

  • Reine kwint
  • Octaaf
  • Inverse kwint.

Het is hetzelfde als een powercord + inverse kwint.

Batman shape

Batman shape [1]

Bronnen:

Chord Shapes

  • Vermoedelijk werken alle akkoord-shapes of -vormen, die op de gitaar met de onderste vier snaren gespeeld worden
  • Wellicht is het geen wijsheid om akkoorden te spelen op bas (ook niet als arpeggio's), want te veel lage tonen bij elkaar. Beter: Root + een octaafoverstijgende toon. BassBuz heeft daar een video over, maar die heb ik nu niet bij de hand.

E-majeur: E, G#, B


G |-G#-|----|----|----|----|
D |----|-E--|----|----|----|
A |----|-B--|----|----|----|
E |----|----|----|----|----|

E wordt twee keer gespeeld. Je kunt 'm dus één keer overslaan.

E-mineur: E, G, B


G |----|----|----|----|----|
D |----|-E--|----|----|----|
A |----|-B--|----|----|----|
E |----|----|----|----|----|

E wordt twee keer gespeeld. Je kunt 'm dus één keer overslaan.

A-majeur: A, C#, E

Het gebruikelijke A-majeur-akkoord werkt niet op bas, omdat je daar de B-snaar voor nodig hebt. Je kunt C# spelen op de A-snaar, maar dat geeft een inversie:


G |----|-A--|----|----|----|
D |----|-E--|----|----|----|
A |----|----|----|-C#-|----|
E |----|----|----|----|----|

En dit levert wel degelijk een moveable shape op (doch inversie). Voorbeeld: Verplaats het akkoord 4 frets, van A naar C (C, E, G)


G |----|----|----|----|-C--|----|----|----|
D |----|----|----|----|-G--|----|----|----|
A |----|----|----|----|----|----|-E--|----|
X |----|----|----|----|----|----|----|----|

A-mineur: A, C, E

Net als voor A-majeur: De terts kun je spelen op de A-snaar en dit levert een geïnverteerd akkoord op:


G |----|-A--|----|----|----|
D |----|-E--|----|----|----|
A |----|----|-C--|----|----|
E |----|----|----|----|----|

Voorbeeld: C-mineur (C, D#, G):


G |----|----|----|----|-C--|----|----|----|
D |----|----|----|----|-G--|----|----|----|
A |----|----|----|----|----|-D#-|----|----|
X |----|----|----|----|----|----|----|----|

sus4

Een sus4-akkoord is een akkoord waar de terts is vervangen door een kwart, meestal een reine kwart

Voorbeelden:

  • A→D
  • B→E

Dit is precies de afstand tussen twee naast elkaar liggende snaren op een basgitaar, dus gemakkelijker kan het niet (zolang je de basisnoot niet op de hoogste snaar speelt!)

Pentatonische toonladders

Voorbeeld: A. Noten: A B C# E F#

G |----|-A--|----|-B--|----|----|----|----|
D |----|-E--|----|-F#-|----|----|----|----|
A |----|-B--|----|-C#-|----|----|----|----|
E |----|(F#)|----|----|-A--|----|----|----|
  | 1  | 2  | 3  | 4  | 5  | 6  | 7  | 8  |  

Voorbeeld: Am. Noten: A C D E G

Am
G |----|----|----|----|-C--|----|-D--|----|
D |----|----|----|----|-G--|----|-A--|----|
A |----|----|----|----|-D--|----|-E--|----|
E |----|----|----|----|-A--|----|----|-C--|
  |  1 |  2 | 3* |  4 | 5* |  6 | 7* |  8 |

Zie ook