Akkoorden - Theorie (oud)

Uit WikiStrompf
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Veel uit dit artikel bleek niet te kloppen → Akkoorden - Theorie

In beginsel bestaat een akkoord uit drie noten die tegelijkertijd worden aangeslagen.

  • Meer noten mag ook
  • Twee gelijktijdige noten hebben andere benamingen, maar worden in rock vaak aangeduid als power chords
  • Je kunt de noten van een akkoord in plaats van gelijktijdig, ook achter elkaar laten klinken: Arpeggio's.

Majeur-akkoord

Als een akkoord wordt aangegeven zonder verdere toevoegingen, dan betreft het een gewoon majeur-akkoord (simple major chord). Deze bestaat uit drie noten. De opbouw kun je op verschillende manieren omschrijven:

Verschillende omschrijvingen van de opbouw van een majeur-akkoord
Noot Gebruikelijk Common Differentiëel Halve
noten
Semi-
notes
Voorbeeld:
C-akkoord
1 Grondtoon Root Grondtoon Grondtoon Root C
2 Grote terts Major third Grote terts 4 Halve noten
(vanaf de
grondtoon)
4 Semi-notes
(from root)
Grote terts vanaf de grondtoon: C → D → E

4 Halve noten: C → C# → D → D# → E

3 Reine kwint
(vanaf de
grondtoon)
Perfect fifth
(from root)
Kleine terts
(vanaf de
vorige noot)
7 Have noten
(vanaf de
grondtoon)
7 Semi-notes
(from root)
Reine kwint vanaf de grondtoon: C → D → E → F → G

Kleine tersts vanaf de vorige toon: E → F → G
7 Halve noten vanaf de grondtoon: C → C# → D → D# → E → F → F# → G

Andere manier om dit aan te duiden: Een majeur-akkoord is 1-3-5 (I-III-V?). Hierbij moet je iets doen ivm. halve noten en/of het heeft te maken met de toonladder waarin je speelt

Voorbeeld: C-majeur-akkoord

  • I: C
  • III: E - terts, dus III
  • V: G - kwint vanaf de grondtoon, of terts vanaf de tweede toon, dus V.
Op de piano kun je de intervallen goed zien

Mineur-akkoord

Een mineur-akkoord is I - III-mol - V.

Cm. Je kunt zien dat de tweede toon een halve toon lager is tov. het majeur-accoord

Power chord

  • Power chords zijn 1-5-5: Drie snaren maar slechts twee tonen
  • Power chords zijn mineur noch majeur.

C-majeur-akkoord op gitaar

Het raadsel

C-majeur-akkoord: C + E + G
C-majeur-akkoord op de gitaar: C-E-G-C-E Rara hoe kan het dat dit niet gewoon C-E-G is?

Het antwoord

Nogmaals de opbouw van het akkoord, maar nu met andere benamingen:

  • I: C
  • III: E - terts, dus III
  • V: G - kwint, dus V.
C-majeur-akkoord met precies de drie noten C, E & G

En nu komt de truuk: Het is gewoon onhandig om maar drie snaren aan te slaan. En dat hoeft ook niet: Je kunt tonen toevoegen, zoals ze maar C, E of G zijn, én dat de basistoon C is (dat laatste hoeft niet eens per se, maar klinkt vaak wel het beste). En zo eindig je met het gebruikelijke C-akkoord.

De volgorde waarin deze additionele tonen worden toegevoegd, lijkt arbitrair te zijn. In dit geval zijn de basistoon, terts en kwint gelijk de eerste drie tonen, maar het voorbeeld elders van een A-majeur-akkoord laat zien dat het ook anders kan.

A-majeur-akkoord

Let's reconstruct the A-major chord:

  1. Root: A
  2. Up a major third (grote terts): a-a#-b-c-c#
  3. Up a perfect fifth (reine kwint) from the root: a-a#-b-c-c#-d-d#-e
A-major-akkoord: Noten: A-E-A-C#-E. Je kunt dus volstaan met alleen de laatste drie snaren, maar om het gemakkelijker (en mooier?) te maken, doen de tweede en derde snaar ook mee
A-major on piano

E7 - Septiem-E-akkoord

E-akkoord: E-B-E-G#-B-E

Hoe zit een septiem-akkoord of seventh chord in elkaar? 's Kijken aan de hand van een voorbeeld:

Het E-akkoord wordt als volgt gevormd:


* I   - Basis:       E
* III - Grote terts: E - F - F# - G → G#
* IV  - Reine kwint: E - F - F# - G - G# - A - A# → B

Voor een septiem-akkoord, wordt aan dit drietal een klein septiem (minor seventh) toegevoegd:


* I   - Basis:         E
* III - Grote terts:   E - F - F# - G → G#
* IV  - Reine kwint:   E - F - F# - G - G# - A - A# → B
* VII - Klein septiem: E - F - F# - G - G# - A - A# - B - C - C# → D

E7-akkoord: E-B-D-G#-B-E De klein septiem-noot D als derde toon
E7: E-B-E-G#-D-E. Klein septiem-noot D als vijfde toon
E7: E-B-D-G#-D-E. Klein septiem-noot D als derde én vijfde toon

G5-akkoord

G6-akkoord

G6
  • Voluit: G-majeur sext-akkoord (G major sixth)
  • Bestaat uit vier noten

Alle intervallen gelden vanaf de grondtoon:

  • Grondtoon
  • Grote terts - major third
  • Reine kwint - perfect fifth
  • Grote sext - major sixth.

Opbouw

  • Grondtoon → G
  • Terts vanaf G: G-A-B
  • Grote terts vanaf G: Dus met vier halve noten: G-G#-A-A#-B - Ik had 'm al
  • Reine kwint vanaf G: 5 Stamtonen: G-A-B-C-D (kwinten zijn standaard altijd rein)
  • Sext vanaf grondtoon: G-A-B-C-D-E
  • Grote sext vanaf grondtoon: Dus 9 halve tonen: E.

Bij elkaar: G, B, D, E

G6 op piano: G-B-D-E. De kwint en de sext zullen altijd vlakbij elkaar zitten

Gitaar

Het afgebeelde akkoord bestaat uit de volgende noten:

  • G
  • B
  • D
  • G
  • B
  • E

Correspondentie met de noten van het akkoord:

  • G - Grondtoon
  • B - Grote terts
  • D - Reine kwint
  • G - Grondtoon (extra)
  • B - Grote terts (extra)
  • E - Grote kwint.

Suspended

Komt nog: http://www.bertdoornbos.nl/Musica-Vivace/Muziekleer/Akkoorden/Speciale-akkoorden.htm

Zie ook

Bronnen

G5