Combinatie Doorstromers 1-2 (bachata, 17 mrt. 2016): verschil tussen versies

Uit WikiStrompf
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
 
(35 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
''' Eerste maat: Basispas '''
== Eerste maat: Rechterdraai naar hammerlock ==


Aan het eind van de eerste maat brengt de heer zijn rechterhand omhoog en houdt de linkerhand laag
''' Eerste halve maat: Basispas '''


''' Tweede maat: Rechterdraai, hand flick & wrap '''
* De heer gaat een rechterdraai met hammerlock maken. Dat kan pas op tel 5
* De eerste halve maat is daarom basispas
* Plus dat de heer het figuur aangeeft door zijn rechterhand omhoog te brengen en zijn linkerhand laag te houden.


Eerste halve maat:  
''' Tweede halve maat: Rechterdraai naar hammerlock '''


* Heer maakt rechterdraai onder linkerarm van de dame door. Rechterarm heer draait naar hammerlock. Aan het eind van de draai plaatstde heer zijn rechterelleboog links van de rechterarm dame/linkerarm heer (die nog steeds in hammerlockpositie is)
* Heer draait rechtsom naar hammerlockpositie
* Dame maakt basispas
* Ik geloof dat hij ergens met rechts de linkerhand van de dame loslaat.
* Heer laadt linkerhand los. Met rechterelleboog tilt hij de linkeronderarm van de dame op, zodat deze in een hoek van 90 graden omhoog wijst. Daarna tilt heer zijn rechterhand op, en geeft de rechterhand van de dame en zwaai, met de klok mee
* Heer vang linkerhand van de dame op in zijn linkerhand


Tweede halve maat:
== Tweede maat: Hand flick & wrap ==


* Heer tilt linkerhand op. Dame draait in, tegen de klok in, naar een ''wrap''
''' Eerste halve maat: Hand flick '''


''' Derde maat: Twee draaien naar promenade '''
* Heer plaatst zijn rechterelleboog links van de rechterarm dame/linkerarm heer (die nog steeds in hammerlockpositie is)
* Heer laadt los met links
* Met rechterelleboog tilt hij de linkeronderarm van de dame op, zodat deze in een hoek van 90 graden omhoog wijst. Daarna tilt heer zijn rechterhand op, en geeft de rechterhand van de dame een zwaai met zijn pols, met de klok mee
* Heer vangt linkerhand van de dame op in zijn rechterhand. Aan het begin van de maat heeft de heer met rechts de rechterhand van de dame gevraagd & grekregen.


* Eerste halve maat: Dame maakt draai tegen de klok in, heer maakt draai met de klok mee. Beiden zijn ''walking turns''. Dame en heer eindigen tegenover elkaar met ongekruiste armen
''' Tweede halve maat: Linkerdraai dame naar wrap '''
* Tweede halve maat: Dame maakt 270 graden-draai tegen de klok in, heer legt linkerarm dame op zijn linkerschouder. Eindigend in ''promenade'': Beiden kijken in de dansrichting


''' Vierde maat: Slide & fan-in met soloturn dame '''
* Heer brengt op de vijfde tel zijn rechterhand/haar rechterhand omhoog. Zijn linkerhand/haar linkerhand blijft laag
* Dame maakt linkerdraai naar ''wrap'', terwijl de heer een basispas maakt.


* Eerste halve maat: Heer maakt met links pas naar links. Dame maakt met rechts pas naar rechts. In uiterste positie twee of drie tellen pauze
== Derde maat: Twee draaien naar voorbereiding slide ==
* Tweede halve maat: Heer geeft fan-in met soluturn aan, door de dame naar zicht toe te trekken, met een beweging eerst naar voren en daarna naar achteren, om de draairichting van de dame aan te geven. Daarna laat hij de hand los, zodat de dame een soluturn maakt. Heer vangt dame op in gesloten basishouding


''' Vijfde maat: Vierkantje draaien + uit elkaar '''
'''Eerste halve maat: Beiden draaien naar holding handspositie'''


In twee maten - ik geloof - 270 graden draaien en daarbij naar ''holding hands-positie'' bewegen
* Heer tilt linkerarm op
* Dame maakt rechterdraai
* Heer maakt linkerdraai
* Dame en heer eindigen tegenover elkaar in holding handspositie.


''' Zesde maat: Spanish walk + basisbas '''
''' Tweede halve maat '''
 
* Heer tilt linkerarm op
* Dame maakt linkerdraai van 270 graden-draai
* Heer legt linkerarm dame op zijn linkerschouder.
 
== Vierde maat: Splash & fan-in met solodraai dame ==
 
''' Eerste halve maat: Splash '''
 
* Heer maakt met links pas naar links. Dame maakt met rechts pas naar rechts.
* Arm van dame op linkerschouder van de heer glijdt daarvanaf, totdat ze elkaars hand vast hebben
* In uiterste positie twee of drie tellen pauze.
 
''' Tweede halve maat: Fan-in met free spin dame '''
 
* Heer geeft fan-in met soluturn aan, door de dame naar zicht toe te trekken, met een beweging eerst naar voren en daarna naar achteren, om de draairichting van de dame aan te geven. Daarna laat hij de hand los
* Dame maakt solodraai tegen de klok in
* Heer vangt dame op in gesloten basishouding.
 
== Vijfde & zesde maat: Vierkantje naar holding handspositie ==
 
In twee maten - ik geloof - 270 graden draaien en eindigen in ''holding handspositie''.
 
== Zevende maat: Spanish walk + basispas ==


* Eerste halve maat: Spanish walk. Dat wil zeggen, dat dame en heer van positie wisselen waarbij de dame onder de linkerarm van de heer doorgaat
* Eerste halve maat: Spanish walk. Dat wil zeggen, dat dame en heer van positie wisselen waarbij de dame onder de linkerarm van de heer doorgaat
* Tweede halve maat: Basispas
* Tweede halve maat: Basispas.
 
== Achtste maat: Lage linkerdraai + overgang naar promenade ==
 
* Eerste halve maat: Heer maakt een lage linkerdraai. Dame houdt haar linkerhand bij het middel van de heer, zodat de heer deze na de draai met rechts kan aannemen.
* Tweede halve maat: Overgang naar promenade via enschuve.
 
== Negende tot twaalfde maat: Walk + draai ==
 
''' Houding '''
 
* Beide partners kijken in dezelfde richting
* Rechterarm heer over rechterschouder dame
* Linkerhand heer tussen dame en heer in
* Dame heeft haar handpalmen naar buiten. Heer drukt op deze handpalmen met binennkant vingers
* Belangrijk voor beide partners om voldoende druk op de handen te hebben.
 
''' Eerste tel: Eerste stap '''
 
* Heer stapt met links (buitenste been)
* Dame stapt met rechts (buitenste been)
* Heer beweegt duwt daarbij de rechterzij van de dame naar voren met zijn rechterhand, én met zijn rechterarm die tegen haar schouder zit
* Heer trekt indien mogelijk, linkerhand iets naar achteren. Belangrijk dat de dame in evenwicht blijft, en dat de afstand tussen de handen gelijk blijft.
 
''' Tweede tel: Tweede stap '''
 
* Heer stapt met rechts (binnenste been)
* Dame stapt met links (binnenste been)
* Heer maakt tegengestelde bewegingen om de dame te leiden als bij de vorige stap.
 
''' Derde tel: Derde stap '''
 
Zie eerste stap.
 
''' Vierde tel: Draai'''
 
Dame en heer draaien in één tel binnendoor en zetten daarbij één stap inclusief verplaatsen van gewicht: Links voor de dame en rechts voor de heer.
 
== Dertiende maat: Draai, shadow, hand drop & basishouding ==
 
''' Eerste halve maat '''


''' Zevende maat: Lage linkerdraai heer met handwissel '''
* Heer tilt linkerarm op, dame maakt draai linksom onder linkerarm heer
* Heer maakt kwartslag naar rechts naar ''shadow-positie'' en legt handen dame op zijn schouders (linkerhand op linkerschouder en rechterhand op rechterschouder).


Heer maakt een lage linkerdraai. Dame houdt haar hand bij het middel van de heer, zodat de heer deze na de draai met rechts kan aannemen.
''' Tweede halve maat '''


''' Achtste maat: '''
Heer maakt draai rechtsom, eindigdend in gesloten basishouding.

Huidige versie van 25 mrt 2016 om 22:31

Eerste maat: Rechterdraai naar hammerlock

Eerste halve maat: Basispas

  • De heer gaat een rechterdraai met hammerlock maken. Dat kan pas op tel 5
  • De eerste halve maat is daarom basispas
  • Plus dat de heer het figuur aangeeft door zijn rechterhand omhoog te brengen en zijn linkerhand laag te houden.

Tweede halve maat: Rechterdraai naar hammerlock

  • Heer draait rechtsom naar hammerlockpositie
  • Ik geloof dat hij ergens met rechts de linkerhand van de dame loslaat.

Tweede maat: Hand flick & wrap

Eerste halve maat: Hand flick

  • Heer plaatst zijn rechterelleboog links van de rechterarm dame/linkerarm heer (die nog steeds in hammerlockpositie is)
  • Heer laadt los met links
  • Met rechterelleboog tilt hij de linkeronderarm van de dame op, zodat deze in een hoek van 90 graden omhoog wijst. Daarna tilt heer zijn rechterhand op, en geeft de rechterhand van de dame een zwaai met zijn pols, met de klok mee
  • Heer vangt linkerhand van de dame op in zijn rechterhand. Aan het begin van de maat heeft de heer met rechts de rechterhand van de dame gevraagd & grekregen.

Tweede halve maat: Linkerdraai dame naar wrap

  • Heer brengt op de vijfde tel zijn rechterhand/haar rechterhand omhoog. Zijn linkerhand/haar linkerhand blijft laag
  • Dame maakt linkerdraai naar wrap, terwijl de heer een basispas maakt.

Derde maat: Twee draaien naar voorbereiding slide

Eerste halve maat: Beiden draaien naar holding handspositie

  • Heer tilt linkerarm op
  • Dame maakt rechterdraai
  • Heer maakt linkerdraai
  • Dame en heer eindigen tegenover elkaar in holding handspositie.

Tweede halve maat

  • Heer tilt linkerarm op
  • Dame maakt linkerdraai van 270 graden-draai
  • Heer legt linkerarm dame op zijn linkerschouder.

Vierde maat: Splash & fan-in met solodraai dame

Eerste halve maat: Splash

  • Heer maakt met links pas naar links. Dame maakt met rechts pas naar rechts.
  • Arm van dame op linkerschouder van de heer glijdt daarvanaf, totdat ze elkaars hand vast hebben
  • In uiterste positie twee of drie tellen pauze.

Tweede halve maat: Fan-in met free spin dame

  • Heer geeft fan-in met soluturn aan, door de dame naar zicht toe te trekken, met een beweging eerst naar voren en daarna naar achteren, om de draairichting van de dame aan te geven. Daarna laat hij de hand los
  • Dame maakt solodraai tegen de klok in
  • Heer vangt dame op in gesloten basishouding.

Vijfde & zesde maat: Vierkantje naar holding handspositie

In twee maten - ik geloof - 270 graden draaien en eindigen in holding handspositie.

Zevende maat: Spanish walk + basispas

  • Eerste halve maat: Spanish walk. Dat wil zeggen, dat dame en heer van positie wisselen waarbij de dame onder de linkerarm van de heer doorgaat
  • Tweede halve maat: Basispas.

Achtste maat: Lage linkerdraai + overgang naar promenade

  • Eerste halve maat: Heer maakt een lage linkerdraai. Dame houdt haar linkerhand bij het middel van de heer, zodat de heer deze na de draai met rechts kan aannemen.
  • Tweede halve maat: Overgang naar promenade via enschuve.

Negende tot twaalfde maat: Walk + draai

Houding

  • Beide partners kijken in dezelfde richting
  • Rechterarm heer over rechterschouder dame
  • Linkerhand heer tussen dame en heer in
  • Dame heeft haar handpalmen naar buiten. Heer drukt op deze handpalmen met binennkant vingers
  • Belangrijk voor beide partners om voldoende druk op de handen te hebben.

Eerste tel: Eerste stap

  • Heer stapt met links (buitenste been)
  • Dame stapt met rechts (buitenste been)
  • Heer beweegt duwt daarbij de rechterzij van de dame naar voren met zijn rechterhand, én met zijn rechterarm die tegen haar schouder zit
  • Heer trekt indien mogelijk, linkerhand iets naar achteren. Belangrijk dat de dame in evenwicht blijft, en dat de afstand tussen de handen gelijk blijft.

Tweede tel: Tweede stap

  • Heer stapt met rechts (binnenste been)
  • Dame stapt met links (binnenste been)
  • Heer maakt tegengestelde bewegingen om de dame te leiden als bij de vorige stap.

Derde tel: Derde stap

Zie eerste stap.

Vierde tel: Draai

Dame en heer draaien in één tel binnendoor en zetten daarbij één stap inclusief verplaatsen van gewicht: Links voor de dame en rechts voor de heer.

Dertiende maat: Draai, shadow, hand drop & basishouding

Eerste halve maat

  • Heer tilt linkerarm op, dame maakt draai linksom onder linkerarm heer
  • Heer maakt kwartslag naar rechts naar shadow-positie en legt handen dame op zijn schouders (linkerhand op linkerschouder en rechterhand op rechterschouder).

Tweede halve maat

Heer maakt draai rechtsom, eindigdend in gesloten basishouding.